«Ιτε παίδες Eλλήνων, ελευθερούτε πατρίδα» είπε ο Γιάννης Βογιατζής, ερμηνεύοντας αποσπάσματα από τους Πέρσες του Αισχύλου και καθώς η αντήχηση της φωνής του συγκλόνισε το θέατρο των Δελφών οι θεατές ξέσπασαν σε χειροκροτήματα. Η 21η Ιουλίου είναι μία μέρα που θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη μας, αφού το αρχαίο θέατρο των Δελφών άνοιξε μετά από τριανταεπτά χρόνια σιωπής, για μία και μοναδική παράσταση, με αγαπημένους καλλιτέχνες υπό τη σκέπη του Φεστιβάλ Αθηνών και του υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.
Στα «θυρανοίξια» του θεάτρου, όπως αποκάλεσε την θεατρική και μουσική εκδήλωση ο Βασίλης Παπαβασιλείου, ερμήνευσαν αποσπάσματα αρχαίου δράματος, ο Γιάννης Βογιατζής από τους Πέρσες του Αισχύλου, ο Νίκος Καραθάνος, που είναι και ο σκηνοθέτης της παράστασης, από τον Ηρακλή μαινόμενο του Ευριπίδη, η Ελένη Κοκκίδου από την Αντιγόνη του Σοφοκλή, η Λυδία Κονιόρδου ερμήνευσε το Μονόλογο της Ιφιγένειας και την εισαγωγή από τη Μήδεια, η Όλια Λαζαρίδου απήγγειλε ορφικούς ύμνους, ο Βασίλης Παπαβασιλείου διάβασε αποσπάσματα από το έργο Άρτος και οίνος, η Ρένη Πιττακή ερμήνευσε αποσπάσματα από τις Όρνιθες και η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου από το χορό του Αγαμέμνωνα του Αισχύλου.
Την έναρξη της παράστασης έκανε το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο που αποτελούν οι Γιώργος Δεμερτζής (βιολί α'), Δημήτρης Xανδράκης (βιολί β'), Ντέηβιντ Μπόγκοραντ (βιόλα) και Άγγελος Λιακάκης (τσέλλο), και παρουσίασε τις «Πέντε Ελληνικές Μελωδίες» του Μωρίς Ραβέλ, με τη συμμετοχή της σοπράνο Λένιας Ζαφειροπούλου και το «Κουϊντέτο για κλαρινέτο» του Μότσαρτ, με τη συμμετοχή του Διονύση Γραμμένου Ζαφειροπούλου, που ερμήνευσε κομμάτια από τους «36 Ελληνικούς Χορούς» του Νίκου Σκαλκώτα.
Την παράσταση που οργανώθηκε μετά από πρωτοβουλία της πρώην υπουργού Τατιάννας Καραπαναγιώτη, προκειμένου να αναδειχθεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της αρχαιότητας, παρακολούθησαν περίπου 800 θεατές, αφού το θέατρο ήταν γεμάτο, με εξαίρεση τα σημεία που δεν υπήρχαν ασφαλή καθίσματα.
«Στην αρχή είχα μία αμφιβολία, μου φάνηκε ότι το κίνητρο ήταν προεκλογικό, όμως όταν πήγα στο θέατρο ο χώρος με νίκησε» είχε πει στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της εκδήλωσης, ο πρόεδρος και καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών κ. Γιώργος Λούκος.
Το αρχαίο θέατρο των Δελφών συγκαταλέγεται μεταξύ των αρχαίων ελληνικών θεάτρων που διατηρούνται σε καλή κατάσταση. Βρίσκεται μέσα στο ιερό του Απόλλωνα και συγκεκριμένα στη βορειοδυτική γωνία του, σε επαφή με τον περίβολο του τεμένους.
Το 1927 ο Άγγελος Σικελιανός και η Εva Palmer-Σικελιανού αναβίωσαν τις Δελφικές Εορτές, στο πλαίσιο των οποίων διδάχτηκε ο Προμηθέας Δεσμώτης, η πρώτη μετά τους αρχαίους χρόνους, παράσταση στο αρχαίο θέατρο των Δελφών. Το 1930, στις δεύτερες και τελευταίες Δελφικές Εορτές παρουσιάστηκε πάλι ο Προμηθέας Δεσμώτης, μαζί με τις Ικέτιδες του Αισχύλου. Στη συνέχεια δόθηκε περιορισμένος αριθμός παραστάσεων, από το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης και άλλους θιάσους.
Ο προϋπολογισμός του έργου της αναστήλωσης του θεάτρου των Δελφών που πρόκειται να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, είναι 1,3 εκατ. ευρώ και θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως τα μέσα του 2015.
Στα «θυρανοίξια» του θεάτρου, όπως αποκάλεσε την θεατρική και μουσική εκδήλωση ο Βασίλης Παπαβασιλείου, ερμήνευσαν αποσπάσματα αρχαίου δράματος, ο Γιάννης Βογιατζής από τους Πέρσες του Αισχύλου, ο Νίκος Καραθάνος, που είναι και ο σκηνοθέτης της παράστασης, από τον Ηρακλή μαινόμενο του Ευριπίδη, η Ελένη Κοκκίδου από την Αντιγόνη του Σοφοκλή, η Λυδία Κονιόρδου ερμήνευσε το Μονόλογο της Ιφιγένειας και την εισαγωγή από τη Μήδεια, η Όλια Λαζαρίδου απήγγειλε ορφικούς ύμνους, ο Βασίλης Παπαβασιλείου διάβασε αποσπάσματα από το έργο Άρτος και οίνος, η Ρένη Πιττακή ερμήνευσε αποσπάσματα από τις Όρνιθες και η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου από το χορό του Αγαμέμνωνα του Αισχύλου.
Την έναρξη της παράστασης έκανε το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο που αποτελούν οι Γιώργος Δεμερτζής (βιολί α'), Δημήτρης Xανδράκης (βιολί β'), Ντέηβιντ Μπόγκοραντ (βιόλα) και Άγγελος Λιακάκης (τσέλλο), και παρουσίασε τις «Πέντε Ελληνικές Μελωδίες» του Μωρίς Ραβέλ, με τη συμμετοχή της σοπράνο Λένιας Ζαφειροπούλου και το «Κουϊντέτο για κλαρινέτο» του Μότσαρτ, με τη συμμετοχή του Διονύση Γραμμένου Ζαφειροπούλου, που ερμήνευσε κομμάτια από τους «36 Ελληνικούς Χορούς» του Νίκου Σκαλκώτα.
Την παράσταση που οργανώθηκε μετά από πρωτοβουλία της πρώην υπουργού Τατιάννας Καραπαναγιώτη, προκειμένου να αναδειχθεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της αρχαιότητας, παρακολούθησαν περίπου 800 θεατές, αφού το θέατρο ήταν γεμάτο, με εξαίρεση τα σημεία που δεν υπήρχαν ασφαλή καθίσματα.
«Στην αρχή είχα μία αμφιβολία, μου φάνηκε ότι το κίνητρο ήταν προεκλογικό, όμως όταν πήγα στο θέατρο ο χώρος με νίκησε» είχε πει στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της εκδήλωσης, ο πρόεδρος και καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών κ. Γιώργος Λούκος.
Το αρχαίο θέατρο των Δελφών συγκαταλέγεται μεταξύ των αρχαίων ελληνικών θεάτρων που διατηρούνται σε καλή κατάσταση. Βρίσκεται μέσα στο ιερό του Απόλλωνα και συγκεκριμένα στη βορειοδυτική γωνία του, σε επαφή με τον περίβολο του τεμένους.
Το 1927 ο Άγγελος Σικελιανός και η Εva Palmer-Σικελιανού αναβίωσαν τις Δελφικές Εορτές, στο πλαίσιο των οποίων διδάχτηκε ο Προμηθέας Δεσμώτης, η πρώτη μετά τους αρχαίους χρόνους, παράσταση στο αρχαίο θέατρο των Δελφών. Το 1930, στις δεύτερες και τελευταίες Δελφικές Εορτές παρουσιάστηκε πάλι ο Προμηθέας Δεσμώτης, μαζί με τις Ικέτιδες του Αισχύλου. Στη συνέχεια δόθηκε περιορισμένος αριθμός παραστάσεων, από το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης και άλλους θιάσους.
Ο προϋπολογισμός του έργου της αναστήλωσης του θεάτρου των Δελφών που πρόκειται να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, είναι 1,3 εκατ. ευρώ και θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως τα μέσα του 2015.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου